Terug naar overzicht

Elektrisch rijden de toekomst van Dusseldorp BMW: 'Kunnen we niet omheen'

AZ Business

10.04.2024

ALKMAAR- In de auto-industrie wordt langzaam de omslag van benzine en dieselauto’s naar hybride en volledig elektrische auto’s gemaakt. Ook bij Dusseldorp BMW gaan ze mee in die ontwikkeling. De plug-inhybride wordt steeds populairder en de nieuwe BMW 5-serie wordt zelfs volledig elektrisch geleverd. Het lijkt de toekomst van het autorijden te worden.

Dusseldorp BMW is sinds 2018 al de Official Automotive Partner van AZ. Toentertijd was AZ de eerste Eredivisie-club die het merk aan zich wist te binden. Het partnerschap heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een vruchtbare samenwerking op verschillende gebieden. In juli 2023 werd de samenwerking tussen beide partijen nog eens verlengd met drie jaar. “Never change a winning team”, klonken de woorden van Dave da Silva Curiël, vestigingsdirecteur bij Dusseldorp BMW Alkmaar, helder. “Ik denk dat de kernwaarden van AZ dicht bij de kernwaarden van Dusseldorp komen. We staan voor de medewerkers en voor de klanten. AZ staat voor de supporters en heeft het allemaal goed onder controle. Wij als bedrijf hebben het ook goed voor elkaar. We zijn erg trots dat we AZ weer drie jaar van auto’s mogen voorzien.”

Zandvoort
De verlenging van de samenwerking werd beklonken op circuit Zandvoort. Het kloppend hart van de automotive. Bij binnenkomst in de kantoorruimte van Da Silva Curiël valt één ding direct op: het AZ-shirt waarmee de verlenging werd aangekondigd hangt mooi ingelijst aan de muur. “Daar hangt hij met trots. De samenwerking verloopt goed en we voelen elkaar goed aan. Het was leuk deze dag op Zandvoort te organiseren met enkele uitdagende challenges op het circuit. Dat is ons ‘stadion’. Alle mannen die je hier in een snelle auto zet ervaren dan een adrenalinekick. Hoe noem je dat ook al weer? Boys with toys. Dat is leuk om te zien. Ik heb een smile op iedereen zijn gezicht gezien en veel positieve reacties gehad.”

Service
De persoonlijke aanpak is voor Dusseldorp BMW iets heel belangrijks. “Klanten zijn voor ons het allerbelangrijkste. Zo kennen de medewerkers hier alle AZ-medewerkers en -spelers bij naam. Dat maakt dat er een hele fijne samenwerking en verbinding is. Zo kunnen we snel schakelen met elkaar op het moment dat er vragen zijn of als er iets met de auto is. Als organisatie proberen we naast onze klanten ook alle medewerkers tevreden te stellen. Het welzijn van de medewerkers vinden we ontzettend belangrijk. Als zij goed functioneren, hebben de klanten daar automatisch profijt van.”

Nieuwe auto's
In november kozen de spelers en stafleden alweer hun auto’s voor het volgende seizoen. “Dat proberen we altijd een beetje gezellig te maken. Dit keer hadden we een auto met televisiescherm en een PlayStation achterin. We proberen er een belevenis van te maken voor de jongens”, vertelt Da Silva Curiël verder. Vooral één model is zeer populair onder de spelers. “Een aantal jongens heeft de X4. Die hebben een gezin en hebben net even wat meer ruimte nodig. Maar de 3-serie (330e) is de populairste auto. Met zwarte wielen, zwarte ramen en zwarte koplampunits. Dat vinden ze allemaal prachtig.” Die auto wordt als plug-inhybride geleverd. “Het stemt ons positief dat de mannen hem ook gebruiken zoals je hem moet gebruiken. Ze rijden niet alleen op benzine, maar laden hem keurig op. Dat is positief. Zo kunnen we toch een beetje bijdragen aan minder CO2-uitstoot.”

Elektrificatie
Minder CO2-uitstoot is namelijk een van de belangrijkste onderwerpen in de huidige tijd, ook in de auto-industrie. Waar eerst de overstap werd gemaakt van benzineauto’s naar pluginhybride, wordt er nu ook steeds vaker gekozen voor volledig elektrisch. “Elektrificatie is hét onderwerp. Je ziet de afname van de conventionele brandstofmotoren. Men stapt allemaal over op plug-inhybride en volledig elektrisch. Diesel bestellen we niet eens meer voor klanten. We zouden het nog wel kunnen leveren, maar dat doen we niet meer. Wij en andere autofabrikanten focussen op alles elektrificeren. Ons laatste model is de BMW 5-serie. Die leveren we volledig elektrisch. Hij heeft een range van 500 kilometer en is daarmee een goede concurrent voor de andere merken. Voor ons is het een heel belangrijke auto.”

Toekomst
Daarmee gaat BMW duidelijk mee in de veranderingen in het autolandschap. “Elektrisch is de toekomst waar we niet meer om heen kunnen. Hybride zal ook blijven. Je hebt altijd een doelgroep van mensen die echt heel veel rijden en bijvoorbeeld ook vaak in het buitenland zijn. Daar is de laadinfrastructuur minder zeker dan hier in Nederland. Dan kan je niet echt uit de voeten met een elektrisch voertuig. Dus de hybridevarianten verkopen we ook nog steeds goed en daar zullen we ook absoluut mee doorgaan.”

BMW I5 M60
De auto van het moment en tevens de persoonlijke favoriet van Da Silva Curiël is de BMW i5 M60, die prominent in de showroom van Dusseldorp BMW Alkmaar te zien is. “Je hebt het comfort van een luxe sedan, maar de performance van een sportauto. Dat is een unieke ervaring. Het is ideaal om er als gezin mee te rijden, maar ook als je even sportief wilt rijden. Het is knap dat ze beide kwaliteiten in één auto kunnen verwerken. Dat is ook wat de klanten aanspreekt. Een sportief BMW-model met een batterij, zonder concessies te doen aan de rijstijl. Hij rijdt als een echte BMW 5-serie, maar dan elektrisch. Ik kan er van alles over vertellen, maar ik zou vooral aanraden hem bij ons te komen ervaren”, besluit de vestigingsmanager lachend.