Dribbelen buitenkant voet

28 mei 2013 19:03
Dribbelen buitenkant voet

Dribbelen zorgt voor snelheid in de aanval en geeft andere mensen de tijd om positie te kiezen.

1.   Voer de oefenvorm met tweetallen uit. Speler A heeft de bal aan de voet en dribbelt met
      buitenkant voet en speler B geeft weerstand.
2.   Speler A dribbelt met de buitenkant van de voet.
3.   Speler B geeft passieve weerstand aan speler A. Hij loopt in de rug van speler A maar probeert
      de bal niet te onderscheppen.
4.   Speler A versnelt op het laatste moment met de bal, om speler B af te schudden.
5.   Zorg tijdens het dribbelen met buitenkant voet dat je snelheid maakt. Hou de bal dicht bij je,
      zodat het moeilijker wordt voor speler D om de bal te onderscheppen. Hou je wreef schuin
      richting de grond, zodat je de meeste controle hebt over de bal.

Hoe pas ik dit toe in de wedstrijd?:

Dribbelen met buitenkant voet komt voor wanneer een speler veel ruimte heeft en die ruimte in kan lopen. Door met de buitenkant voet te dribbelen, houdt je de tegenstander van de bal af, omdat jijzelf tussen de tegenstander en de bal staat.

Methodiek:

Geen weerstand: Speler B is overbodig, voer de oefenvorm met drietallen uit, zonder een speler in het midden.
Passieve weerstand: Speler B geeft lichte weerstand, maar probeert de bal niet af te pakken.
Actieve weerstand: Speler B probeert de bal af te pakken van speler A.