Kaatsen binnenkant voet - bal door de lucht

10 mei 2016 11:09
Kaatsen binnenkant voet - bal door de lucht

ZAANSTAD — Wanneer je de bal op de goede manier kaatst, zorgt het ervoor dat er snelheid in de aanval komt. Het zorgt er ook voor dat de speler die de bal ontvangt na de kaats, direct naar andere mogelijkheden kan zoeken. Deze oefening verbetert het kaatsen wanneer de bal door de lucht aangespeeld wordt.

Instructie:
1. Voer de oefenvorm in drietallen uit. Speler A staat op 5 meter van speler B. Speler A gooit de
    bal naar speler B, speler B kaatst de bal met de binnenkant van de voet naar speler A. Speler C
    geeft passieve of actieve weerstand, afhankelijk van het niveau, aan speler B.
2. Speler A staat op 5 meter van speler B.
3. Speler A gooit de bal door de lucht naar speler B.
4. Speler B kaatst de bal met de binnenkant van de voet op speler A. Speler C geeft passieve of
    actieve weerstand, afhankelijk van het niveau, aan speler B.
5. Tijdens het kaatsen is je standbeen gestrekt. Het been waarmee je de bal kaatst is ongeveer 90
    graden gebogen, afhankelijk van hoe hoog de bal gegooid wordt, en bevindt zich in de lucht.

Hoe pas ik dit toe in de wedstrijd:
Wanneer een speler de bal ingooit, kaats je de bal vaak terug naar een ploeggenoot, omdat er iemand in je rug zit.

Methodiek:
Geen weerstand; speler C geeft geen weerstand aan speler B.
Passieve weerstand; speler C geeft lichte weerstand, maar probeert niet de bal af te pakken
Actieve weerstand; speler C geeft actieve weerstand en probeert de pal af te pakken.