Kaatsen binnenkant voet - bal met een stuit

19 april 2016 16:15
Kaatsen binnenkant voet - bal met een stuit

ZAANSTAD — Wanneer je de bal op de goede manier kaatst, zorgt het ervoor dat er snelheid in de aanval komt. Het zorgt er ook voor dat de speler die de bal ontvangt na de kaats, direct naar andere mogelijkheden kan zoeken. Deze oefening verbetert het kaatsen wanneer de bal met een stuit aangespeeld wordt.

Instructie:
1. Voer de oefenvorm in drietallen uit. Speler A staat op 5 meter van speler B. Speler A gooit de
    bal met een stuit naar speler B toe, speler B kaatst de bal met de binnenkant van de voet naar
    speler A. Speler C geeft passieve of actieve weerstand, afhankelijk van het niveau aan speler B.

2. Speler A staat op 5 meter van speler B.

3. Speler A gooit de bal met een stuit naar speler B.

4. Speler B kaatst de bal met de binnenkant van de voet op speler A. Speler C geeft passieve of
    actieve weerstand, afhankelijk van het niveau, aan speler B.
 
5. Tijdens het kaatsen is je standbeen gestrekt. Het been waarmee je de bal kaatst is ongeveer 45
    graden, afhankelijk van hoe hoog de bal stuitert, gebogen en bevindt zich in de lucht.

Hoe pas ik dit toe in de wedstrijd:
Wanneer een speler de bal ingooit, kaats je de bal vaak terug naar een ploeggenoot, omdat er iemand in je rug zit.

Methodiek:
Geen weerstand; speler C geeft geen weerstand aan speler B.
Passieve weerstand; speler C geeft lichte weerstand, maar probeert niet de bal af te pakken
Actieve weerstand; speler C geeft actieve weerstand en probeert de pal af te pakken.