AFAS scoort als sponsor

Gepubliceerd op 8 juni 2018 , 09:49

ALKMAAR- Uit onderzoek van Fingerspitz is gebleken dat AFAS goed scoort als hoofdsponsor van AZ. Het softwarebedrijf vergaart dankzij het logo op het shirt én als naamgever van het stadion veel extra naamsbekendheid. Het onderzoek wordt onderverdeeld in verdediging, middenveld en aanval.

AFAS scoort als sponsor

Het onderzoek neemt de online prestaties van alle shirtsponsors in het Nederlands betaald voetbal onder de loep en legt die naast de bijdrage die wordt geleverd om de naamsbekendheid te vergroten. De score is in drie categorieën onderverdeeld.

Verdediging
‘Stille maar onmisbare kracht.’, aldus Fingerspitz. De drie pijlers zijn: gebruiksvriendelijkheid van de site, veiligheid van gebruikersgegevens en websitesnelheid. AFAS scoort in deze categorie 66 van de 100 punten.

Middenveld
‘Hier wordt het verloop van de wedstrijd bepaald. Hier staat of valt de strategie.’ Hier worden technische zaken als Search Engine Optimalization beoordeeld. Op het middenveld scoort AFAS liefst 87 van de 100 punten.

Aanval
‘Hier staan de sterren van het team.’ In de aanval draait het voornamelijk om naamsbekendheid en hoe die wordt benut. Met 84 van de 100 punten meet AFAS zich ook hier met de top.

Online activatieratio
Dit geeft aan in hoeverre de sponsoring wordt omgezet in online activatie, zoals een website bezoek en het aantal vertoningen van de merknaam op internet en social media. Voor de hoofdsponsor van AZ is ligt dit percentage op liefst 452%.

Eindoordeel
Opgeteld komt AFAS uit op een gemiddelde van 79 van de 100 punten. Hiermee staat het op de tweede plek van Nederland. Net onder PSV (82 punten) en boven Ajax (77 punten) en Feyenoord (76 punten).

BODY-Fingerspitzonderzoek
« Naar het overzicht