Horecabeurs in AFAS Stadion: 'Die trend accelereert'

Horecabeurs in AFAS Stadion: 'Die trend accelereert'

Gepubliceerd op 22 maart 22, 18:37

ALKMAAR- Voor de elfde keer streek de Noord-Hollandse Horecabeurs deze week neer bij het AFAS Stadion. De grootste editie tot nu toe werd maandag en dinsdag bezocht door honderden horecaprofessionals. Een reportage in woord en beeld van het evenement waar een opvallende trend te zien is.

De Horecabeurs vond plaats in de Kees Kist Lounge van het AFAS Stadion en twee grote tenten op de parkeerplaats voor de hoofdingang. Op de beurs konden bezoekers producten bekijken, proeven en ervaren, om ze daarna eventueel in hun eigen aanbod toe te passen.

Ecologisch verantwoord
Wie over de vakbeurs loopt, kan er niet omheen: stands met ecologisch verantwoorde producten. Ondernemers die duurzame producten aanbieden - zoals plantaardig vlees en plasticloze verpakkingen - drukken steeds meer hun stempel op de horecawereld.

Technologie
Een van die klimaatbewuste en diervriendelijke uitbaters op de Horecabeurs is Redefine Meat, dat handelt in veganistische hamburgers en kebab. "We willen de nieuwe standaard zijn en ons meten met vlees", zegt Rene van Cruijsem van het bedrijf. "Door middel van technologie zetten we eigenlijk een nieuwe categorie neer op het gebied van vlees."

Trend
Van Cruijsem juicht toe dat in de horecawereld steeds meer aandacht is voor plantaardige voeding. "Het is er al jaren, maar de trend accelereert nu. In coronatijd zijn mensen thuis gaan nadenken over hun gezondheid. Ze zijn gezonder en daarom plantaardig gaan koken. Nu de mensen terug zijn in de restaurants, zie je dat de vraag om meer vegan opties is toegenomen. Dat horen we hier op de beurs terug: iedereen beseft dat hij er nu toch iets mee moeten doen."

Water in blik
Op de beurs staan ook bedrijven die op ander vlak hun steentje willen bijdragen aan het klimaat. Zo brengt Soul Water bronwater in blik op de markt. "Uit onderzoek blijkt dat blik de beste manier is om drank te verpakken", weet Lars Haagsman van het bedrijf. "Tegelijkertijd is de hoeveelheid plastic die in de oceaan terechtkomt een groot probleem. Toch zie je vaak dat water nog daarin verkocht wordt. Aluminium is weliswaar duurder dan plastic, maar ook veel beter te recyclen."

'Here to stay'
Haagsman: "Als ik hier om mij heen kijk, zie ik ontzettend veel bedrijven die willen bijdragen aan een duurzamere wereld. Dat is te gek. Het is volgens mij ook geen trend, maar 'here to stay'. Daarnaast zijn er ook nog gewoon traditionele producten te vinden en ik ben juist blij dat de markt zo divers is. Dat is waar de horeca namelijk naar op zoek is: differentiatie."

'Samen naar hoger niveau'
Ook Frans Schermer, Manager Horeca bij AZ, kijkt met een voldaan gevoel terug op de beurs. "Wij organiseren dit in samenwerking met onze Official Partner VHC Jongens. We doen dat al meer dan tien jaar en zoeken ieder jaar naar mogelijkheden om de beurs samen weer naar een hoger niveau te brengen. Dat is dit jaar volgens mij weer heel goed gelukt. Wat mij betreft is dit het toonbeeld van een soepele samenwerking." 


Foto's: Ed van de Pol / www.edvandepol.nl