Sportvoeding: van ontbijt tot pizza

Gepubliceerd op 24 maart 15, 13:16
ALKMAAR- Als topsporter is goede voeding essentieel. Sinds de komst van Anousjka van Exel, voedingsdeskundige bij AZ, is er op dat gebied veel veranderd. “Dat is een ontzettend verschil met enkele jaren geleden.”

Trainen, wedstrijden spelen, herstellen. Zo ziet het leven van een topvoetballer er ongeveer uit. Om dat goed te doen, is goede voeding ontzettend belangrijk. “Het bepaalt of je die bal net wel of net niet haalt”, concludeert Van Exel.

Koolhydraten en eiwitten
Wat en hoeveel de spelers binnenkrijgen hangt af van wat voor prestatie ze die dag moeten leveren. “Op een wedstrijddag hebben de spelers veel koolhydraten nodig, terwijl op een rustdag juist minder koolhydraten nodig zijn en eiwitten op het menu staan, voor hun herstel.”

Professionalisering
Sinds de aanstelling van Van Exel bereiden de koks het eten en worden alle producten vers gekocht. Daarnaast is er meer bewustwording ontstaan bij de spelers. “Spelers weten dat het belangrijk is en komen steeds vaker dingen vragen. Dat is een ontzettend verschil met enkele jaren geleden.” Een ander verschil is dat de A-selectie bijna elke dag samen ontbijt op de club.

Metingen
Wat de spelers doen op de trainingen wordt nauwkeurig gemeten en geanalyseerd. “Aan de hand daarvan maak ik een voorbeeldmenu voor elke speler en houd ik één keer per maand een individueel gesprek met ze. Daarin bespreken we de gegevens uit de metingen en vraag ik hoe ze zich voelen. Uiteindelijk rolt er dan een advies uit. Moet hij meer spieren kweken of moet hij bijvoorbeeld zwaarder of juist lichter worden?”

Pizza’s
Een beetje gek is dan de pizza’s die de spelers na elke thuiswedstrijd in de kleedkamer krijgen. Dat is toch hartstikke ongezond, zou je denken? “Pizza’s hebben een slechte naam”, legt van Exel uit. “Maar het gaat om wat je erop doet. Bij AZ maken we de pizza’s zelf. De pizza bestaat uit een dikke broodbodem, tomatensaus, groenten en eventueel kip. Helemaal niet ongezond dus. Er zitten zowel koolhydraten als eiwitten in. Precies de voedingsstoffen die de spelers nodig hebben na een zware inspanning.”

Benieuwd geworden hoe de spelers ontbijten? Lees dan hier het hele artikel.

Foto: Paoline Kruijssen / AZ Media