Sprinten - explosiviteitvormen

1 maart 2013 18:00
Sprinten - explosiviteitvormen

Voor een voetballer is het van groot belang dat hij bewegingsvaardig is. Hij moet snel kunnen sprinten, over snel voetenwerk beschikken, hoog kunnen springen en wendbaar zijn.
De volgende oefening ontwikkeld de sprintsnelheid.

Instructie:

1.   Je sprint vanuit verschillende startvormen afwisselend 5, 10 of 30 meter.
2.   Je sprint vanuit splitstand. Herhaal dit 2 keer.
3.   Je zit op de grond met je benen gestrekt voorwaarts. Herhaal dit 2 keer.
4.   Je zit op de grond met je benen gestrekt achterwaarts. Herhaal dit 2 keer.
5.   Je ligt met je buik op de grond met je hoofd richting de finish. Herhaal dit 2 keer.
6.   Zorg ervoor dat je afzet krachtig is, alsof je het gras onder je voorvoeten wilt wegduwen. Je zet met grote
      passen af, waarbij je bovenlichaam stabiel blijft.

Hoe pas ik dit toe in de wedstrijd?:

Aan de bal ben je door niemand bij te houden. Verdedigend kan je de tegenstander inhalen om de bal af te pakken.

Weerstand:

Geen weerstand; Je voert de oefening alleen uit.
Passieve weerstand; Je maakt er een wedstrijdvorm van, je sprint tegen anderen.