Voeding: Tijdens een wedstrijd

30 april 2015 11:00
Voeding: Tijdens een wedstrijd

ALKMAAR — Voeding is één van de belangrijkste onderdelen van een gezonde levensstijl. Het levert energie, beschermt het lichaam en verzorgt het herstel. In deze serie helpen we jou bij het algemeen gezond voedingspatroon en leer je wat je moet eten rondom wedstrijden.

Eerder las je al waarom goede voeding je kunt helpen bij het leveren van prestaties op het veld en wat je kunt eten rondom om een wedstrijd, maar ook tijdens de wedstrijd kun je met voeding je prestaties verbeteren.

Drinken
Voldoende vocht is belangrijk voor de mens. Iedereen doet er goed aan om minimaal anderhalve liter vocht per dag tot zich te nemen. Tijdens een wedstrijd is drinken extra belangrijk, omdat je veel vocht verliest. Zorg daarom altijd dat er langs de kant een bidon met water beschikbaar is en probeer wanneer het spel stil ligt te drinken.

Herstel
Tijdens de rust heb je een kwartier de kans om te herstellen en voor te bereiden op de tweede helft. Dat doe je door uit te rusten en naar de trainer te luisteren, maar ook door middel van voeding. Probeer in de kleedkamer voldoende te drinken. Neem eventueel een sportdrank voor wat extra suiker. Als je trek hebt kun je ook een banaan of ander klein tussendoortje nemen.

Tijdens de wedstrijd: Water
In de rust: Water, sportdrank en bij trek een tussendoortje

Lees ook:
-Voeding: Wat is gezond?
-Voeding: Voor een wedstrijd

Topsportprogramma
De spelers van de AZ Jeugdopleiding worden gedurende hun tijd in Alkmaar voorbereid op een leven als topsporter. Bovenstaande informatie maakt deel uit van het Topsportprogramma.