Wendbaarheid - Slalom

1 maart 2013 16:00
Wendbaarheid - Slalom

Voor een voetballer is het van groot belang dat hij bewegingsvaardig is. Hij moet snel kunnen sprinten, over snel voetenwerk beschikken, hoog kunnen springen en wendbaar zijn.
De volgende oefening ontwikkeld de wendbaarheid.

Instructie:

1.   Je beweegt je met een voorwaartse dribbel door een in slalom opgestelde rij pionnen. Herhaal dit 2 keer.
2.   Daarna beweeg je met een zijwaartse pas voorwaarts, gevolgd door een dribbel door de slalom. Herhaal dit
      2 keer, aan beide kanten.
3.   Daarna beweeg je met een zijwaartse pas voorwaarts, gevolgd door een dribbel door de slalom. Herhaal dit
      2 keer, aan beide kanten.
4.   Voer de oefeningen op het hoogste tempo uit.
5.   Let er op dat je met je buitenste been afzet en dat je spanning houdt op je kuit waarmee je afzet, zodat je
      op je voorvoeten blijft voortbewegen. Maak jezelf in de bochten klein en draai je lichaam de goede kant op.

Hoe pas ik dit toe in de wedstrijd?

Wanneer je aan de bal bent, kan je met een wendbaarheid de tegenstander op het verkeerde been zetten. Verdedigend ben je niet te passeren.

Weerstand:

Geen