Terug naar overzicht

Elfi & Slick: Coffee Roasters: Ambachtelijke koffie in nieuwe huurwoning

AZ Business

02.04.2024

Een goed idee begint met goede koffie. Bij de samenwerking tussen vastgoedbedrijf Elfi en Slick Coffee Roasters is dat letterlijk te nemen. De partijen slaan de handen ineen om kersverse klanten net dat beetje extra te bieden. De  oorsprong van deze samenwerking? Een evenement van AZ Business. “Het zakelijke aspect en de connecties die je maakt bieden veel kansen.” 

Na de overdracht van een huurwoning worden op Elfi.nl regelmatig recensies en reacties gedeeld. Daarin is een duidelijk patroon te zien. In het welkomstpakket zit onder meer een zak van Slick Coffee Roasters en dat valt in de smaak. De ambachtelijk gebrande koffiebonen worden steevast in het dankbericht benoemd. 


De toevoeging van dat pakket komt voort uit een ontmoeting tijdens het Captains Dinner van AZ Business, een netwerkevent in het AFAS Stadion. Axel Vogel en Dave Timmer raken daar in gesprek. Het tweetal kent elkaar nog niet, maar al snel is duidelijk dat het klikt. Vogel is Sponsor Manager van AZ’s shirtpartner Elfi, Timmer de oprichter van Slick Coffee Roasters. De basis voor een onverwachte samenwerking is gelegd.
 
 

"Het was een heel goed gesprek en daarna zijn we in contact gebleven", vertelt laatstgenoemde. Vogel vult aan: "Het was sowieso een leuke avond. Het was interessant dat jonge ondernemers aan ervaren mensen worden gekoppeld. Voor beide kanten heel waardevol en zo raakten wij ook met Dave in gesprek."

 

 
Jas ophangen

Het begint met een pilot bij bezichtigingen van huurwoningen, later volgt het welkomstpakket. De personal touch past precies in de visie van Elfi, zo licht Chief Development Officer John Snoek toe. “Wij willen een band met onze klanten creëren, zodat zij zich welkom voelen in hun nieuwe huurwoning en het daar zo gemakkelijk mogelijk hebben. We nemen voor hen de tijd en investeren als bedrijf in het verduurzamen van de woning. Dat zowel in de kwaliteit ervan als in het energieverbruik. Zo blijft het ook voor toekomstige klanten aantrekkelijk.”
 
 
Die kwaliteit biedt Elfi op abonnementsbasis aan. “Dan zorgen wij ervoor dat de woning bijvoorbeeld al internet heeft en het meubilair vooraf is geplaatst. De klant hoeft dan alleen nog zijn jas op te hangen. Uit de feedback blijkt dat deze aanpak erg wordt gewaardeerd en het een goed businessmodel is. Dat gaat gepaard met digitalisering van alle processen.
 
 
Zo gaat de afhandeling van een contract gemakkelijker en kost het minder tijd. Daarnaast zijn we natuurlijk zelf ook altijd bereikbaar om de klant zoveel mogelijk tegemoet te komen. Dat is bij vergelijkbare bedrijven in deze markt vaak wel anders.’’ Het past allemaal binnen het streven van Elfi om van wonen een lifestyle te maken en onderdeel te zijn van de samenleving. Zo kijkt het vastgoedbedrijf – met meer dan twintig projecten verspreid over Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland – naar de meest uiteenlopende partnerships. “Denk daarbij aan samenwerkingen met sportclubs”, beschrijft Sponsor Manager Vogel. “Maar ook restaurants en andere ondernemingen. Ook hebben alle woningen die we het afgelopen jaar hebben opgeleverd zonnepanelen op het dak en het energielabel A++. Met onze persoonlijke woonservice bieden we aanvullende diensten die zijn afgestemd op de wensen van onze huurders. Een tevreden huurder zorgt bovendien ook nog eens beter voor zijn woning en dat is voor ons als verhuurder ook belangrijk.”
 
 
De samenwerking tussen Elfi en Slick Coffee Roasters sluit naadloos aan bij dit gedachtegoed. De onderneming van Timmer begint zo’n tweeënhalf jaar geleden als schoolproject. “Uiteindelijk ben ik zelf koffie gaan inkopen, branden en produceren. Zo ben ik op basis van trial-and-error begonnen met het maken van eigen profielen voor koffie. De versheid en kwaliteit staan altijd op één, iets wat bij grotere merken vaak snel achteruit gaat.”
 
 
Met Slick Coffee Roasters wil hij daarnaast in 2024 ook scholing gaan geven voor aanstaande thuisbarista’s. Daarvoor wil hij workshops gaan geven en handvaten maken met artikelen en video’s. Hoewel de onderneming momenteel nog geen fysieke eigen winkel heeft – en een eigen branderij – is dat wel de ambitie. Tegelijk zou dat een goede plek zijn voor de cursussen. “Veel thuisbarista’s zijn namelijk geïnteresseerd in het zetten van goede koffie. Alleen hebben ze op het begin nog geen idee wat ze aan het doen zijn. Hiervoor maken wij een cursus of een programma om hen een handvat te kunnen aanbieden.”

 

 

Een netwerk opbouwen
Timmer is met Slick Coffee Roasters al twee jaar lid van AZ Business. “Dat zijn we destijds op advies van mijn bedrijfscoach geworden. Hij gaf aan dat het zakelijke aspect en de connecties die je daar maakt veel kansen zouden bieden. Dat blijkt ook, want in het eerste jaar kwam het direct tot deze samenwerking met Elfi. Alleen daarom is
 
het voor mij al waardevol om lid te blijven.” 
 
 
Vogel en zijn collega’s van Elfi denken hier hetzelfde over. “Wij zijn nu voor het tweede jaar partner van AZ en merken dat we echt een netwerk opbouwen. Het contact met andere partners gaat steeds makkelijker. Het aangaan van samenwerkingen vinden wij belangrijk, want dat biedt kansen de Elfi-beleving te vergroten. Zo zijn we bijvoorbeeld ook met AFAS Software in contact gekomen. Via hen kunnen we onze huurders korting bieden voor een musical
 
in AFAS Live. Door AZ Business is dat één van de vele mogelijkheden waarnaar we kunnen kijken.”
 
 
Naast de overeenkomst met AZ is Elfi ook op andere fronten maatschappelijk betrokken. Zo is het bedrijf sponsor van professioneel squasher Elfi Markus en van meerdere sportverenigingen en lifestyle-events rondom en in de vestigingsplaatsen van zijn projecten. Verder gaf de vastgoedonderneming begin december zijn uiting op AZ’s wedstrijdtenue aan een goed doel. Zo prijkte tijdens het Eredivisieduel FC Utrecht - AZ de naam van Only Friends
 
– een organisatie die zich inzet voor sporters met een beperking – op het shirt. 
 
 
Timmer voegt met Slick Coffee Roasters iets nieuws toe aan de bedrijfsvoering van Elfi. Snoek: “Wij zijn ook ondernemers en hebben er plezier in iets nieuws te proberen. Wat ons vooral van Dave aanspreekt is het ambachtelijke. Hij maakt er eigenhandig iets leuks en lekkers van. En het is ook écht lekker, daar kan ik over meepraten. Een zak koffiebonen van de supermarkt is niet hetzelfde en dat merk je meteen. We hebben samen afgesproken te blijven kijken hoe we het meeste uit de samenwerking kunnen halen. Samen zijn we vooral veel aan het uitproberen en dat is een leuke fase.”
 

 

Tekst: AZ Media / Mitchell Burger