Terug naar overzicht

AZ en Vomar: 'Een sterk totaalpakket'

Laatste Nieuws

03.10.2023

ALKMAAR- Sinds 2017 is Vomar strategisch partner van AZ. Een samenwerking met vele succesvolle activaties, die de komende jaren voortgezet wordt. Want de supermarktketen en de Alkmaarse voetbalclub verlengden onlangs hun overeenkomst, waardoor Vomar ook de komende drie jaar verbonden blijft aan AZ.

Een pakket
“Sinds 2017 hebben we gebouwd aan een heel pakket en een gevoel dat klanten momenteel bij onze samenwerking hebben”, vertelt Aart van Haren, CEO van Vomar. “Het zou heel zonde zijn daar uit te stappen en dat verloren te laten gaan. Met drie jaar verlengen betekent voor ons weer een kans om te blijven activeren en te blijven werken. Het is geen seconde in ons opgekomen om überhaupt te overwegen niet te verlengen.”

Activaties
In de afgelopen zes jaar hebben AZ en Vomar meerdere activaties gedaan. Van de terugkerende spaaractie voor wedstrijdkaarten tot het bezoek van spelers aan de Vomar-vestigingen. Als naamgever aan het AZ Onder 10 Vomar Toernooi is de supermarktketen ook betrokken bij de jeugdopleiding van de Alkmaarders. Van Haren: “Daar lopen allemaal kinderen, die waarschijnlijk allemaal door een vader, moeder of verzorger zijn gebracht en worden aangemoedigd. Zij komen zo bewust of onbewust in aanraking met ons merk. Na afloop krijgen de deelnemers een kleine attentie die ze associëren met ons. Dat doet ongetwijfeld ook iets. Het is lastig te achterhalen of mensen vervolgens vaker bij ons in de winkel komen, maar voor het totaal is het wel degelijk van waarde.”

AZ-merchandise
In de zomer van 2023 kreeg de samenwerking tussen de beide partijen een nieuwe dimensie. Klanten konden in de winkels van Vomar speciale AZ-merchandise aanschaffen, waaronder een opblaasbare strandbal, een zwemband en een bucket hat. “Ik vind het heel leuk dat dit nu is gelukt”, vertelt Van Haren trots. “We zijn er een tijdje over in gesprek geweest. Het is fijn dat we wat zijn gaan doen op dat gebied.”


Acties
“Ik ben niet trotser op de ene activatie dan op de ander”, zegt de CEO van de voordeelmarkt desgevraagd. “Ik vond de kerstpakkettenactie destijds erg leuk om te doen, maar ik vind het ook leuk dat we veel wedstrijdtickets aan de man weten te brengen. In januari was het heel gaaf om de spelers in de winkels te verwelkomen. In winkelcentrum de Mare stond een rij van zo’n tachtig meter voor de winkel. Zo’n meet & greet is een relatief kleine moeite voor zowel AZ als voor ons, maar het doet echt heel veel. Het zegt veel over de populariteit van de AZ-spelers bij onze klanten. De optelsom van alle acties maakt het een hartstikke mooi pakket, dat een sterk totaal is.”

Binding
De binding tussen AZ en Vomar is er altijd geweest. De twee hebben veel overeenkomsten. “Als eerste toch wel de absolute binding met het publiek in de regio”, aldus Van Haren. “Publiek is voor AZ letterlijk het publiek op de tribune, de supporters die de club een warm hart toedragen. Maar voor ons zijn dat vaak dezelfde mensen die hun boodschappen doen in de regio waar onze winkels gevestigd zijn. Daar hebben we denk ik een grote overlap in. We bedienen in feite dezelfde doelgroep. En we zijn natuurlijk buren. Dat is ook een dingetje. Ik loop drie minuten en ik stap zo het AFAS Stadion binnen.”

Net even anders
“Daarnaast lijken we op elkaar als je kijkt naar hoe we zaken willen doen en hoe we met elkaar omgaan”, analyseert Van Haren verder. “Ik denk dat we best op elkaar lijken. Als je kijkt hoe AZ georganiseerd is en wat voor type mensen worden aangenomen. Dat is een succesformule. Gewoon eerlijke, hardwerkende mensen die zich aan hun afspraken houden en heel innovatief zijn op heel veel terreinen. Af en toe lef tonen en het soms iets anders willen doen dan anderen. Dat is die Noord-Hollandse stijl, die wij ook hooghouden. Onze acties en campagnes zijn net even anders. Wij durven rustig als AZ op donderdag in de halve finales in de UEFA Europa Conference League speelt 7.000 dozen speciale tompoezen in een aantal winkels te verspreiden. Met als risico dat we er 3.000 weggooien ’s avonds. Dat is niet gebeurd. We waren te vroeg stijf uitverkocht. Deze actie hebben we last minute bedacht. Zo zijn er op veel gebieden elementen hoe wij het net even anders doen dan de concurrent. Dat werkt vaak. En als het niet werkt, is het de kunst dat te herkennen en snel te stoppen.”


Assortiment
Vomar pakt onder andere het assortiment anders aan. “Je kan bij ons alles kopen wat je op je boodschappenlijstje zet. Maar we hebben niet 16 verschillende varianten. We hebben een goed A-merk, een goed huismerk en misschien nog een discountmerk. Dat doen we net even anders dan de concurrent. De meeste concurrenten hebben hele grote assortimenten. Maar dat zorgt ook voor meer toegenomen kosten. Het is vaak duurder te exploiteren en het maakt het de klant niet makkelijker. Die krijgen soms last van de zogenaamde term keuzestress. Wij denken dat we op onze manier slimme voorkeuzes maken voor de klant.”

Marktaandeelontwikkeling
Mede door de absolute binding en dezelfde visie is het dan ook geen wonder dat de samenwerking tussen AZ en Vomar gecontinueerd wordt. Van Haren: “De marktaandeelontwikkeling van Vomar is fors toegenomen sinds we samen zijn gaan werken. Mensen dragen ons een warm hart toe. Dat komt natuurlijk niet alleen door de samenwerking met AZ. Maar het helpt er wel aan mee. Onze samenwerking draagt bij aan het algemene gevoel dat Vomar middenin de maatschappij staat, oog heeft voor waar zijn klanten vandaan komen en weet wat de mensen interesseert als het gaat om spullen kopen.”

Club is koning
“De samenwerking met AZ past ook goed in ons beleid dat we beweging en gezonde voeding onder de jeugd willen stimuleren”, gaat Van Haren verder. “Zo zijn we ook hoofdsponsor van de jeugd van zeven amateurvoetbalverenigingen in gemeentes waar Vomar ook prominent aanwezig is. Daar organiseren we meerdere keren per jaar ook diverse toernooien mee. Daarnaast ondersteunen we maar liefst 1.300 verenigingen financieel met ons Club is Koning-programma. Leden kunnen door boodschappen bij Vomar te doen eenvoudig en kosteloos de clubkas spekken.”

Uitbouwen
“Uiteindelijk is de uitkomst van zo’n samenwerking dat je na jarenlang zakendoen stapje voor stapje betere prestaties krijgt. Daarin is consistentie ook belangrijk. We kunnen nu twee maanden heel veel gas geven met elkaar en dan anderhalf jaar niks doen. Dat werkt veel minder goed dan dat je een samenwerking heel gedoseerd, stap voor stap, aanpakt.” Over de doelen voor de komende jaren heeft Van Haren een duidelijke visie: “Dat wat we samen hebben opgebouwd niet laten afbrokkelen, maar juist verder uitbouwen. We hebben een heel mooi fundament liggen. We hebben samen een mooie opgebouwde merkwaarde. Daar moeten we weer een extra laagje op gaan bouwen en ik denk dat we daar alle bouwstenen voor hebben. Als we de juiste prikkels met elkaar weten te vinden, gaat het zeker lukken.”

AZ Business
Benieuwd wat AZ Business voor jouw bedrijf kan betekenen? Voor meer informatie over AZ Business kun je contact opnemen via de website.