Terug naar overzicht

Rodi Media & AZ | In het DNA Verweven

AZ Business

27.03.2024

Supporter in hart en nieren en als sponsor onlosmakelijk aan AZ verbonden. De band tussen Rodi Media en de Alkmaarse Eredivisionist gaat ruim vijftig jaar terug. Wat zijn vader in 1970 begon, wil Dick Ranzijn als opvolger en nieuwe directeur van het multimediabedrijf voortzetten. “Aan de keukentafel ging het maar over twee dingen: Rodi en AZ.”

Het fan zijn van AZ is er bij Ranzijn met de paplepel in gegoten. “Als kind ging ik al met mijn vader mee naar wedstrijden. Dan zat ik in De Alkmaarder Hout eerst op de hoofdtribune en het ereterras. Later op de Molenaar-tribune, waar destijds de Ben-Side zat. In het AFAS Stadion had ik daarna een seizoenkaart op de Van der Ben-tribune en inmiddels ben ik al een jaar of acht niet meer weg te denken van de hoofdtribune. Ik ben een supporter van het eerste 
uur.” 

Trein naar Sint-Petersburg
Dat Ranzijn een betrokken fan is laat hij ook in zijn studententijd zien. In die periode richt hij – samen met vrienden Peter Koonen, Maikel Ineke en Boudewijn Bokdam – het online platform AZFanpage.nl op. “Toen was ik al een beetje met media bezig. Als jonge fans gingen we naar de administratie van AZ om te checken of er nieuwtjes waren. Ik geloof dat we toen misschien wel de eerste supporterswebsite van Nederland waren die groter was dan het domein van de eigen club.” Een paar jaar daarna hoort hij bij Treingroep AZ, een verzameling supporters die per spoor naar uitwedstrijden in het binnen- en buitenland gaat. Die reizen brengen hem onder meer in Rusland voor een UEFA Cup-duel met Zenit Sint-Petersburg (1-1) in oktober 2007. “Dan zit je ruim acht dagen in de trein voor negentig minuutjes voetbal.” De Braziliaan Ari schiet AZ daar op een 0-1 voorsprong, maar Ranzijn mist de goal. “Ik was op dat moment bier aan het halen.” 
Na de trip naar Rusland volgen nog veel reizen. 
 
Europese trips
“Sinds 2004 heb ik ruim vijftig Europese uitwedstrijden bezocht. Ik ga  altijd op eigen gelegenheid en zit dan in het uitvak. Zelf zo’n trip organiseren vind ik leuker en daarmee ben ik ook flexibeler. Voor de wedstrijd kom ik in de stad ook vaak de businessclub tegen en dan doen we vaak even een hapje en een drankje.” In het AFAS Stadion heeft Rodi Media sinds kort – na een paar jaar pauze – weer een eigen skybox. Die heeft het samen met IT-bedrijf PCI Nederland. “We zitten aan de sfeerkant en hebben er een mooi en bruin café van gemaakt. Aan de muur hangen allerlei foto’s van mooie momenten en sjalen die ik tijdens Europese tripjes heb verzameld. We zijn heel blij met deze eigen box en gaan altijd met een grote groep naar de wedstrijden.” 
 
In het DNA
Terug naar 1970 en het begin van Rodi Media. Vader Dick Ranzijn richt het bedrijf op en wordt al snel sponsor van AZ ’67, zoals de club destijds nog heet. Eind jaren tachtig treedt hij toe tot het bestuur van AZ. Later is hij één van de sponsoren die opstaat na het faillissement van DSB Bank. Zo helpt hij de club met onder meer het wegwerken van belastingschulden en koopt hij met bevriende ondernemers het AFAS Stadion op. Hierna zit hij ruim veertien jaar in het bestuur van Stichting AZ en bekleedt hij nog allerlei andere functies. Op 12 juni 2023 overlijdt Ranzijn senior op tachtigjarige leeftijd. De condoleance vindt plaats in de Georg Kessler Lounge van het AFAS Stadion. Na de crematie gaan de aanwezigen nog naar de Dusseldorp BMW Lounge voor een borrel. “Voor de familie heel emotioneel”, vertelt zijn zoon. “Zijn band met de club was zo sterk dat AZ in het DNA zat.” Ranzijn neemt bij Rodi Media het directiestokje over, een transitie die een paar jaar eerder al in gang is gezet. Zolang hij zich kan herinneren is hij al betrokken bij het bedrijf. “Aan de keukentafel ging het maar over twee dingen: Rodi en AZ. Mijn moeder werkte er namelijk ook. Bij mijn eigen gezin is het niet anders. Mijn kinderen worden ook als AZ’ers opgevoed en gaan bij een middagwedstrijd graag mee. Ook zijn ze al lid van kidsclub De Waaghalzen en liepen ze een keer met de spelers mee het veld op. Dat willen ze graag nog een keer doen.” 

Voelsprieten
Rodi Media is een bedrijf dat zich richt op huis-aan-huis bladen, advertenties en digitale proposities. Met meerdere panden in Noord-Holland, Flevoland en Gelderland heeft het een groot bereik opgebouwd. Moederbedrijf Rodi Holding heeft zijn klanten met vier ‘werkmaatschappijen’ – Rodi Media, Rodi Verspreiding, Rodi Rotatiedruk, Rodi West Media, Rodi Media Midden-NL & DWF Media – veel te bieden. Het mediabedrijf maakt verder kranten en flyers, verspreidt die zelf en biedt klanten de mogelijkheid daarin te adverteren op basis van een persoonlijk advies. Het centrale kantoor staat in Broek op Langedijk. Daarnaast zijn er nog vestigingen in Almere, Maasdijk, Enschede en Purmerend. De drukkerij staat in Diemen en door de regio’s verspreid zijn nog meerdere bijkantoren te vinden. “Daar werken onze contentredacteuren en zitten de verkooppunten. We willen zoveel mogelijk vanuit het verspreidingsgebied zelf werken. Zo kunnen we onze voelsprieten uitsteken.” De nieuwste voelsprieten zitten in Zuid-Holland en het gebied rond Enschede. “We willen van Rodi.nl een groot platform maken, waarop voor iedere gemeente al het lokale nieuws te vinden is. Zo gaan we kijken hoe we ons bereik verder kunnen uitrollen. De kansen liggen er en dat maakt ons toekomstperspectief heel goed.”

Modern Sausje
Als nieuwe directeur wil Ranzijn zijn stempel drukken door het digitale aspect van het bedrijf verder te ontwikkelen. Zelf noemt hij het ‘een moderner sausje’. “En dat wordt ook de basis van een uitgebreid partnerschap met AZ. Voorheen lieten we AZ altijd uitingen plaatsen in onze papieren producties. Binnenkort is het de bedoeling dat we meer gaan kijken naar specifieke acties, zodat AZ on- en offline met campagnes meer uit de targeting kan halen. Datzelfde geldt voor onze andere klanten.” Het huidige contract tussen AZ en Rodi Media loopt volgend jaar af, maar het verlengen van het partnership is wat Ranzijn betreft een formaliteit. “Wij zullen partner van AZ blijven, dus die gaan we natuurlijk verlengen. Die band zal ook zonder mijn vader heel sterk blijven. In de toekomst zou ik net als hem ervoor open staan een functie binnen de club te krijgen. Dat lijkt me heel leuk.”

Tekst: Mitchell Burger / AZ Media