Terug naar overzicht

Zell-Gerlos | Het hele jaar door

AZ Business

20.03.2024

ALKMAAR- Sinds 2018 is Zell-Gerlos aan AZ verbonden. Wat begon met een eenjarige verbintenis, is uitgedraaid op een langdurige samenwerking. Eigenaar van Michi’s Schischule en voorzitter van Tourismusverband Zell-Gerlos Michael Staudacher duidt het partnerschap.

“In 2018 hebben we in Oostenrijk gekeken naar manieren om Zell-Gerlos nog populairder te laten worden in Nederland”, blikt Staudacher terug op de beginperiode van de samenwerking. “We wilden daar de namen Zell am Ziller en Gerlos nog meer naar voren laten komen. De tien jaar ervoor  hebben wij vooral Zillertal Arena geuit in onze reclames. Wij vonden dat het weer meer op Gerlos gericht moest worden, want iedereen kent Gerlos.”

Eerste contact
“Vanuit die gedachte hebben we gekeken naar wat goede mogelijkheden voor ons zijn”, gaat Staudacher verder. “Zodoende kwamen we onder meer uit op het voetbal. We hebben ons natuurlijk laten informeren over de verhoudingen binnen het Nederlandse voetbal. Daaruit hebben we geconcludeerd dat AZ een club is die bij ons past. Een sympathieke club, die zich richt op de jeugdopleiding en waar een familiaire sfeer heerst. We hebben uiteindelijk contact opgenomen met Commercieel Directeur Michael Koster en toen is het heel snel gegaan.”

Sympathie
Inmiddels duurt de samenwerking tussen Zell-Gerlos al langer dan één seizoen en is AZ in maart 2022 zelfs op bezoek geweest in Oostenrijk. “Al het personeel is bij ons geweest voor een driedaagse skitrip. Dat was één groot feest met veel gezelligheid. Anderzijds komen wij in het AFAS Stadion ook in een warm bad. Iedereen kent je en vraagt hoe het gaat. Onze mensen zijn altijd blij om naar Alkmaar te gaan. Tijdens het wintersportseizoen horen we vaak van mensen dat zij Zell-Gerlos bij AZ hebben gezien op de boarding. Daar zie je aan dat het een echte match is. Iedereen die over AZ praat, of ze nou uit Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven komen, vindt de club sympathiek. Dan horen we vaak dat het een goede keuze van ons is geweest om met AZ in zee te gaan.”

Uniek
Het ski- en recreatiegebied Zell-Gerlos in de Oostenrijkse deelstaat Tirol is dus in trek bij de Nederlanders. Wat maakt het uniek? Staudacher: “Ons gebied ligt heel hoog, op 1.300 meter. Je krijgt er echt het wintersportgevoel. Er zijn drie verschillende afdalingen en je kunt bijna overal naar beneden skiën. We hebben ongeveer 150 kilometer aan pistes, dus je kunt de hele dag onderweg zijn als je wilt. De sfeer is geweldig, met de bekende aprés-ski, maar ook voor families is het fantastisch.”

Beleving
Zell-Gerlos is continu bezig met het verder optimaliseren van de beleving. Dat zit ‘m volgens Staudacher in de faciliteiten, maar zeker ook in de mensen. “Zo hebben we nieuwe gondels naar Zell am Ziller. Daar was het altijd een beetje koud op de lift. Dat is nu weg. Met een tien persoons gondel is het echt geweldig. Het is zó modern in alles. We hebben kunstsneeuw, maar eigenlijk hebben we de laatste jaren nooit gehad dat het niet mogelijk was om naar het dorp te skiën. Net zo belangrijk is de lokale bevolking. De Oostenrijker is van nature gezellig, die goed met  Nederlanders om kan gaan. Er wordt veel gelachen. Het is voor ons echt een droombaan om de mensen te begeleiden tijdens de leukste week van het jaar.”

Zomer
Met meer dan 450.000 gasten zijn de wintermaanden ontzettend populair, toch is Zell-Gerlos ook goed toeven in de zomer. Jaarlijks weten ruim 220.000 toeristen hun weg al te vinden naar de Alpen. “Het aantal toeristen in de zomer is echt behoorlijk toegenomen”, zegt Staudacher. “Als je met diezelfde gondels naar boven gaat in de zomer, dan heb je echt een ongelofelijk uitzicht en je kunt het kristalheldere water gewoon drinken. Wat ik heb gemerkt in de afgelopen jaren, is dat de mensen zijn veranderd. Als gezin ging je vaak naar bijvoorbeeld Italië en dan waren de eerste twee dagen op het strand geweldig. Maar op een gegeven moment gaan de kinderen zich vervelen. In de bergen kunnen die kinderen wel ontzettend veel doen. Bijvoorbeeld klimmen in een klimpark, een tokkelbaan of canyoning waarbij je vijf meter naar beneden springt in de rivier. Het wordt heel actief voor het hele gezin. Ook opvallend is het aantal jongeren dat die kant op komt in de leeftijd van 15 tot 35 jaar. Zij willen echt van de bergen en natuur genieten. Oostenrijk is goed bereikbaar, dus je ziet dat men vaker met de auto op reis gaat. Dan doen ze bijvoorbeeld vijf dagen Zell-Gerlos en daarna nog vijf dagen naar het Gardameer in Italië.”

Kwaliteit
Met het oog op de toekomst is het doel duidelijk voor Zell-Gerlos. Staudacher: “Wij hebben niet als doel om groter te worden. Wij willen aan de kwaliteit werken en die verbeteren. Denk dan aan pistenbully’s met een GPS-systeem. Ze kunnen nu meten hoeveel centimeter sneeuw er onder de rupsbanden ligt. Op die manier kunnen ze efficiënter egaliseren. Verder rijden de eerste pistenbully’s op waterstof en maken we gebruik van zonne-energie. Wat nu actueel is, is dat we veel meer met lokale boeren willen doen. Dat het eten bijvoorbeeld rechtstreeks uit de regio komt. Soms is het niet makkelijk met de regels vanuit de regering. Zo moet melk van de lokale boer eerst gepasteuriseerd worden voordat we het mogen serveren aan de gasten. Zodoende hebben we een zuivelfabriek neergezet waar alle lokale melk naartoe gaat. Vervolgens gaat dat naar al onze hotels en komt het toch op de ontbijttafel.”

Genieten
“We willen echt dat onze gasten genieten van de natuur en de gezelligheid”, besluit Staudacher. “Dat ze genieten van onze typische gerechten, zoals kaiserschmarrn, de goulashsoep, warme chocomel, een gluhweintje en een schnaps.”

AZ Business
Benieuwd wat AZ Business voor jou kan betekenen? Neem nu vrijblijvend contact op!