ALKMAAR- Sinds tweeënhalf jaar is aluminium kozijnfabrikant Intal als partner aan AZ verbonden. Sindsdien is ook de "Kerst is voor Iedereen-actie" een begrip. In december werden voor het derde jaar op rij honderd kerstbomen uitgedeeld aan mensen die om uiteenlopende redenen waren genomineerd. Een maatschappelijk project, bedacht door Intal zelf.
Actie een begrip
Dat de actie inmiddels een heus begrip is, is ook te zien aan het aantal nominaties. Afgelopen december kwam er een recordaantal binnen, waar uiteindelijk honderd mensen als gelukkige winnaars werden geselecteerd. Veertien speelsters van de AZ Vrouwen en vijf AZ-legendes gingen samen met Intalisten op pad om mensen gelukkig te maken. “We deden dit bij Intal al een paar jaar”, vertelt eigenaar Rudy Schipper over het uitdelen van de kerstbomen. “Voor iedereen die bij ons op de zaak werkte, regelden we een kerstboom. Dat is ooit een keer ontstaan en werd heel goed ontvangen. Ik zag dat mensen heel blij kunnen worden van het krijgen van een kerstboom. Toen dachten we dat het wel mooi zou zijn om deze Intal-traditie door te trekken naar een wat breder maatschappelijk doel.”
Ontstaan van de actie
Toen AZ en Intal in 2021 een meerjarige partnership overeenkwamen, was één en één dan ook al snel twee. “We hebben het idee toen voorgelegd en iedereen bij AZ was gelijk enthousiast”, vertelt Schipper verder. “In het eerste jaar hebben we de actie direct opgezet en dat was gelijk een groot succes, ondanks dat het enigszins lastig was vanwege de toenmalige coronaregels. Vandaar dat we proberen om het elk jaar wat groter te maken. En het werkt, want dit jaar waren er maar liefst driehonderd nominaties.”
Groter maken
Naast de kerstbomenactie probeert Intal rond de kersttijd nog iets extra’s te doen. In 2022 werd een ‘Drive-Intal’ bij het AFAS Stadion georganiseerd. Zo werden op een dag gezinnen uit de regio Alkmaar uitgenodigd om een kerstfilm te komen kijken. Mensen die te maken hebben met eenzaamheid, armoede of het om een andere manier zwaar hebben gehad, werd zo een hart onder de riem gestoken. “Dat is eigenlijk ook ontstaan uit iets wat we zelf hebben gedaan in een bedrijfspand van ons. In de eenzame ‘corona-periode’, dat iedereen veelal thuis moest blijven vanwege de pandemie, hebben we de randjes opgezocht en een drive-inbioscoop georganiseerd voor alle Intal-medewerkers. Er was een route door het pand die ze dan reden en uiteindelijk konden ze de auto voor het scherm neerzetten. Toch een film kijken met elkaar, maar wel op een stukje afstand. Dat hebben we toen dus ook opgezet bij het AFAS Stadion en er veel mensen gelukkig mee gemaakt.”
Wens doen
Dit jaar is de Drive-Intal er niet, maar heeft de initiatiefnemer weer een andere actie opgezet rond de kersttijd. “In deze tijd zijn mensen toch wat meer bezig met reflecteren. Wat is er het afgelopen jaar gebeurd en wie wil ik extra in het zonnetje zetten? We hebben daarom naast de kerstbomenactie nog een andere actie. Mensen konden rond de wedstrijd van AZ tegen Almere City FC een wens doen en drie geselecteerde wensen gaan we samen met AZ uit laten komen. Dat zijn mooie dingen om te doen.”
Maatschappelijk actief
Intal laat zich met deze acties maatschappelijk nadrukkelijk zien. Voor Schipper is dat erg belangrijk. “Ik vind dat je een beetje verplicht bent dat je wat terug moet doen voor de maatschappij als je het goed hebt. Het is niet zo dat wij echt consumenten bedienen. Dus de mensen die we hiermee bereiken zijn geen mensen waar we een direct belang bij hebben. Het is puur een stukje maatschappelijk bewustzijn. Dat we iets kunnen weggeven en zo iets kunnen betekenen voor een ander. We vinden het belangrijk dat we dingen samen doen en om ons heen kijken. Die uitgangspunten zijn heel belangrijk voor ons.”
Emotionele situaties
Met de Kerst is voor Iedereen-actie doet Intal dat in ieder geval zeker. Schipper was elke editie zelf ook mee op pad en heeft al heel wat ingrijpende verhalen voorbij zien komen. “Het is heel divers. Er zitten vaak best wel schrijnende gevallen bij de nominaties. We zijn een keer op bezoek geweest bij de familie van een jong AZ-supportertje die kort daarvoor overleden was en altijd met zijn oom naar de wedstrijden ging. Als steun in de rug waren zijn oom en tante daarom genomineerd voor een kerstboom. Maar er zijn veel bijzondere gevallen geweest en het is eigenlijk altijd wel iets speciaals. Het is het moment dat iemand gezien wordt voor datgene wat hij of zij doet of wat hem of haar is overkomen. Dan heb je soms wel emotionele situaties. Dat heeft ook een impact op degene die de kerstboom uitdeelt."
Bevredigend gevoel
Desalniettemin levert de kerstbomenactie keer op keer blije gezichten op en Schipper ziet het initiatief dan ook de komende jaren graag voortgezet worden. “Het is hartstikke mooi om te doen. De aanleiding is niet altijd even leuk, maar het is wel bevredigend om te doen. Het kan best zijn dat we op een gegeven moment iets anders verzinnen, maar ik vind het mooi dat we op deze manier mensen die het even kunnen gebruiken in het zonnetje zetten. Ook onze mensen die meegaan met het uitdelen vinden het altijd een mooie en dierbare dag. Dat zie ik ook in de groepschat. De hele dag door worden er foto’s gestuurd van mensen die ergens zijn geweest. Je ziet gewoon dat er echt veel plezier in zit om de actie voor te bereiden en uit te voeren. Ik ben blij dat AZ dit platform biedt en er ook in meegaat. Hopelijk kunnen we de komende jaren samen met AZ nog veel mensen een steuntje in de rug geven, die zij verdienen.”
AZ Business
Ben je benieuwd wat AZ Business voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!